Le Havre, 6 juni 2026
Vandaag wisselen de regen en de buien elkaar af!
De Dutch Rose is een zeilschip, dat gebouwd is in 2009. Het is een Enksail Noordkaper 43, en is 13 m. lang. Een mooi schip om in te wonen en lange reizen mee te maken.
Wij kochten dit schip eind 2020. Het lag op de werf in Makkum, waar het ook is gebouwd door de Gebroeders van Enkhuizen.
In maart zal het schip te water gelaten worden. Ons huis is verkocht en wij zullen verhuizen naar de Dutch Rose. Ons avontuur kan beginnen.
Via dit blog zullen we jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden van onze reizen met de Dutch Rose.
Lees hier het eerste blog
Lees hier de reis naar Engeland.
Lees hier de reis van Antsje met de Durandu III naar Griekenland.
Sybren en Antsje op de Dutch Rose
16 maart 2021
Vandaag wisselen de regen en de buien elkaar af!
Na drie nachten in Dieppe varen we op maandag 1 juni op de motor naar Fécamp. Mooi bij de prachtige kust met krijtrotsen langs.
Dieppe (Normandisch: Dgieppe) is een stad en gemeente het Franse departement Seine-Maritime in de regio Normandië. De gemeente telde 28.496 inwoners op 1 januari 2023. Dieppe is de onderprefectuur van het arrondissement Dieppe en de centrumstad van de Communauté d'agglomération Dieppe-Maritime, een gemeentelijk samenwerkingsverband van 16 gemeenten. Dieppe ligt aan de monding van de Arques in het Kanaal.
Gisteren zijn we door het oude deel van Bourgonje-sur-Mer gelopen. Het doet denken aan de straatjes van Charles Dickens.Vandaag hebben we met de bus getoerd. Eerst naar het strand gelopen waar heel veel strandzeilen karretjes staan.
Gisteren kwam de (gratis) bus wel en zijn we anderhalf uur langs de kust gereden. Het was een prachtige route door het hevelachtige landschap. Daarna ging het weer terug door kleine dorpjes.
We gaan om 10 uur zeilend naar Calais. We zien bruinvissen en een paar zeehonden. Rond 2 uur zijn we in de haven waar we een boei pakken. We hadden eerst toestemming moeten vragen bij de haven maar er waren geen veerboten en het licht was groen. Alle boeien zijn bezet en er varen nog wachtende boten rond als om kwart voor vier de sluisdeur en de brug open gaan. Er is een groep van wel twintig zeilers uit Engeland.Wij mogen aan steiger Bravo en liggen al snel vast.De groep ligt gestapeld aan de bezoekers steiger.
We zijn tien nachten in tien nachten in Nieuwpoort gebleven. We hebben er veel en mooi gefietst maar hadden een paar keer lekke banden die we geplakt en vervangen hebben. De fietspaden zijn hier net wat anders dan in Nederland en we hadden veel wind en regen.
De haven van Nieuwpoort in de avondzon.
We slapen één nacht in IJmuiden en varen op 1 mei naar Scheveningen. Het weer is prima en met halve wind zeilt het mooi. We halen zelfs een jacht in.
De tekst legt uit dat de brugspin een 'mensenspin' is die graag webben bouwt op door mensen gemaakte constructies, zoals bruggen, in plaats van in planten. Ze profiteren van de verlichting en de vele insecten bij bruggen, vooral 's nachts.
Dinsdag zijn we van Medemblik naar Enkhuizen gezeild. Tegenwind en laveren kost veel tijd. Het zeilde wel fijn.Bij de visboer 2 heerlijke lekkerbekken gehaald.
We zijn een weekje in Stavoren gebleven en zijn nu naar de overkant gevaren op de motor. Het binnen sturen wat geoefend, er was een paar keer een buitje.
Vandaag hingen we weer in de kraan en werden we in het water gezet. Dat hebben we gevierd met een glaasje wijn en een heerlijke bonbon.
De veren hebben de blokken bijeen gehouden en zijn goed terug gevallen! Dat was wel even schrikken!
We liggen al een weekje in Makkum. We waren van plan om vanmorgen in de kraan maar het waait te hard. Maart roert zijn staart, buien met regen en hagel en windstoten. Code geel. We blijven nog even in het water tot vrijdag.
Maak jouw eigen website met JouwWeb