18 augustus 2023: Ketterminde.

Gepubliceerd op 19 augustus 2023 om 12:04

Een huis in de Horstorvet in Odense

Vrijdag 18 aug.

In de wasserette in Ketterminde heb ik mooi even de tijd om weer even bij te praten over onze reis door Denemarken. Op 4 augustus waren we in Aarhus. Daar hebben we het mooiste straatje bezocht en door het openlucht museum gewandeld met prachtig weer.
Na wat harde wind van storm Hans en veel wandelingen door de oude en nieuwe stad op naar Endelave. Een piepklein eilandje met dorp en een vliegveld.

De volgende dag verder naar Odense. De betonde route slingert door de fjord en tussen de ondieptes langs. Het ruikt naar het Wad. Voor de brug aangelegd en toen er een Deen kwam met een zwart/wit geblokt vlaggetje (een sein om aan tegeven, dat je door de brug wil). Na een poosje ging de brug open.
Het is hier niet zo druk in de haven, en we vinden een mooi plekje tussen palen.
We bezoeken op zaterdag 12 augustus het museum van Hans Cristian Andersen en het huis waar hij tot zijn 14e woonde. Na het bezoek aan het museum troffen we een zeer zware regenbui. En werden we nat tot op het vel.

In Odense zijn prachtige Deense straatjes en veel toeristen.

Gezicht op Aarhus

Mooie graanvelden op het eilandje Endelave.

Een dokwerker in Aarhus, die even geniet van zijn rust.

Steen in de muur van het museum van Hans Christian Andersen in Odense.

Uitzicht van het geboortehuis van Hans Christian Andersen. Dit huis is een onderdeel van het museum.

De haven van Odense.

De buienrader van zaterdag 12 augustus in Odense. We werden door en doornat.

De brug ging uiteindelijk open.

In Odense was een gratis openlucht zwembad, waar ik 2 keer heb gezwommen. Het was fris, maar ook zout, zodat je lekker kon drijven.

Op dinsdag 15 augustus vertrekken we uit Odense. We belden met de brug, maar die nam de marifoon niet op. Uiteindelijk ging de brug wel open en zijn we op de fok door het smalle kronkelstuk gevaren tot aan het schiereiland. Bij Korshaven zijn we voor anker gegegaan. Er lagen ongeveer 15 schepen. Een prachtige baai zoals te zien op Google Street View van juli 2023

Donderdag 17 augustus vertrokken we uit de  baai van Korshaven.

Het eerste stuk hadden we tegenwind en voeren we op de moter.

Later konden we zeilen, maar dat ging met 2/3 knopen niet zo snel.

Sybren ging vissen en ving een makreel, die we in Kerterminde met gekookte aardappelen, wortels en doperwtjes hebben gegeten. Het smaakte prima.