1 Nederland

Dinsdag 14 mei

Rond 10.30 vertrokken, uitgezwaaid door Annet, Durk en Inge. Alle hands aan dek?? Ja, maar.... hond Nutha ligt nog op het grasveld. Even terug, hond ook aan boord en we gaan ons avontuur beginnen.

Via Wartena, Eernewoude, Hooidamsbrug, Kromme Ee met een erg smal sluisje, maar wat meestal open staat,  richting Akkrum. Hier over het 2e aquaduct. De spoorbrug is 3.60 m. hoog en we kunnen er ruim onderdoor.

Via Terhorne naar Joure waar we voor de brug rond 15.30 aanleggen. Na het 1e "ankerbiertje", zijn we Joure doorgelopen.

Terug aan boord Thaise kip met rijst gegeten. Het was een stralende dag, maar wel met een koude wind.

Nutha de scheepshond.

Waterpoort Sneek

Wegwijzer bij Joure

Hubert aan het roer

Joure

Woensdag 15 mei

Na heerlijk te hebben geslapen een douche in het mooie washok. Ontbijt en een wandeling door het park met Nutha.

Rond 10 uur gaan we varen richting Langweer onder de hoge brug door. Een prachtige tocht naar de Weerribben. Ooievaars op hun hoge nesten, veel ganzen met kuikens, een kikkertje en een stalletje met aardbeien onderweg tijdens onze wandeling van 2 uur!

Gekookte aardappels met kip en salade gegeten, Simon en Hubert doen de afwas.

Weerribben

Donderdag 16 mei

Heel veel vogels en een ree gezien tijdens onze wandeling met Nutha. We zitten hier echt in de rietlanden. Het lijkt wel een beetje op de oude venen bij Eernewoude maar hier staan veel huizen langs de kant.

Rond 10 uur gaan varen, over de Belterwiede, maar de korte route naar Kampen is te ondiep en we gaan terug over het Zwarte water. Wij kunnen aan bakboord onder de Eilandbrug door wat veel korter is dan de scheepvaart route. Het blijft altijd mooi om onder zulke hoge bruggen door te gaan!

Op de IJssel wat stroming maar prima te varen. Weinig andere boten en er is in Kampen plaats genoeg. Mooie stad om aan te leggen! Onze groente is op en om half 6 eerst de stad maar in. In Turkse winkel sla enz. gekocht. Kon Simon zijn Turks even ophalen! Gebakken aardappels, sla en heerlijke gekruide zalm uit de oven.

Sint Annakapel in Kampen

Een kijkje op de IJssel, vanuit de stuurhut.

Hattum op zaterdagochtend 18 mei 2019. Klein maar heel leuk.

Vrijdag 17 mei

We hebben vanmorgen nog een mooie wandeling door Kampen gemaakt. Daarna de IJssel op naar Zwolle waar we onder de 3 hoge bruggen door gingen.

Verderop voer een groot vrachtschip achteruit. Leek wat raar maar we bleven langs de stuurboordswal varen en waren het schip snel voorbij.

Bij Hattem in de haven en door het oude stadje gelopen.

Zaterdag 18 mei

Zonnig. Naar washok, ontbijt en met de hond gelopen. Bij museum Bakker grote krakelingen gekocht voor bij de koffie. Rond 10.15 gaan varen op de IJsel. Veel rot-, grauw- en nijlganzen. Ook veel kwikstaarten en ooievaars.

Stroomt wel snel hoor, lastig sturen. We leggen aan in Deventer. Het wifi-wachtwoord is daar deventerkoek!

Zondag 19 mei

Onderweg niet veel scheepvaart, 'n paar roeiers in sloepen en 3 kano's. We meren af in Zutphen waar Suzanne opstapt. Wat eerder krijgen we bezoek van oudste dochter van Simon en haar dochter.

De stad in geweest. Onweersbui gehad met wat regen terwijl we naar de Chinees gaan om eten op te halen.

Maandag 20 mei

Bewolkt en koud.

Veel ooievaars en ganzen met kuikens gezien. We meren aan in Pannerdenkanaal bij Gat van Looman.

Suzanne neemt een lekkere fles wijn mee.

Donderdag 23 mei

Heerlijk geslapen in Neer waar het Lindeboom bier gebrouwen wordt. Gisteravond tot laat met motor bezig geweest.

Via Velp en Nijmegen kwamen wij bij Gennep, waar wij hebben geslapen

Gistermorgen voor het eerst deze reis ijsvogels gezien. Wel 5!

We zijn door 2 sluizen van 300 m lang en met meters hoogteverschil gegaan. De laatste was met 2 vrachtschepen. We hebben geslapen in Gennep.

Het Maas Waal kanaal was heel mooi met hele grote kerken langs de oever. Vanochtend zijn we naar Roermond gevaren, omdat de motor nog steeds koelwater lekte. Ook is de bril van Simon stuk.

Grote kerken in Roermond bekeken. Leuke wandeling gemaakt. Morgen komt monteur voor de moter. Simon zijn bril repareren lukt hier niet en kan waarschijnlijk in plaatsje verderop.

Tijdens avondeten komen er roeiers de haven in. Stuurman en 3 vrouwen die duidelijk nog geen ervaring hebben. Draaien gaat goed maar bij het aanleggen gaan ze om. Grote pret, veel hulp van de wal. Wat later roeien ze verder.

De stad in voor een ijsje maar die zijn allemaal rond 10 uur dicht en wordt het een biertje.

Doesburg

Sint Servaesbrug in Maastricht.

Vrijdag 24 mei

Half 8 opgestaan, douche en ontbijt. Rond 10 uur bij VVV en wandelroute gelopen door het Roerdal.

Veel ijsvogeltjes, kikkers en een mooie libel gezien. Kasteel Hattem gezien! Rond 3 uur terug bij de boot. Handwasje gedaan en boontjes klaar gemaakt. Beetje lui dagje is wel lekker!

Zondag 26 mei

Na 2 nachten in Roermond te hebben overnacht, konden we zaterdag doorvaren naar Maastricht. De motor is gerepareerd. In Roermond hebben we een lange wandeling gemaakt langs de grote kerken.

Op zondagochtend maken Suzanne en ik een flinke wandeling naar de Sint Pietersberg.

Natuurmonumenten zegt over dit gebied:

De Sint-Pietersberg is eigenlijk een heuvel, maar we noemen het een berg. Zo voelt het ook als je hier wandelt. Dit zuidelijkste stukje Nederland gelegen tussen Maastricht en België is haast on-Nederlands mooi. Op de kop van de berg ligt het Fort Sint Pieter, een indrukwekkend verdedigingswerk voor de stad Maastricht. De gidsen daar laten je de geschiedenis herleven. Op het hoogste puntje van het fort heb je een geweldig uitzicht op het Vrijthof van Maastricht en het heuvelland rondom je.