7 West Italië

Donderdag 18

Vandaag nieuw materiaal voor accu's gehaald en alles gemaakt. 's Middags kasteel bekeken en door smalle straatjes  gelopen. Prachtig stadje! Er was een Nederlander die hier al 25 jaar kwam.

Rond 6 uur komen de vissers terug en gaan achter ons aan de kade.

Vrijdag 19 juli

Rond 8 uur vertrokken met beetje wind. Later wat meer wind en dan zeilen we ook nog een stuk zonder motor. De vissershaven is helaas te ondiep voor ons en we keren om.

Op naar de volgende haven die 25 km verder is. Er zijn wel badplaatsen aan de kust, maar daar zijn geen havens.

Er komen grote cruiseschepen in de haven uit Koningsnbrug en Shiffhart.

Helemaal achter vinden we een plekje. Eerst hond uitlaten en opruimen. Nog een ankerbiertje en daarna lekker geslapen!

Foto's van Civitavecchia, een zeehaven aan de westkust van Italë

Zondag 21 juli

Vannacht geslapen in Fiumicine. Gisteren met zeil en de motor er een beetje bij hierheen gevaren.

Het is een vissersplaats maar het is hier erg vies.  Er zijn geen andere buitenlanders in de haven.

Vandaag verder gezeild naar Anzio.

Maandag 22 juli

Geslapen voor anker bij Anzio. Eerst nog windkracht 4/5 dus wat golven maar gelukkig vannacht rustig. Prachtige zonsopkomst!

We varen vandaag 100 km en komen 's nachts aan in Ventotene, waar wij voor anker gaan. Grote rotsblokken op de bodem kunnen we nu goed zien. Pizza gegeten aan boord.

Zonsopkomst in Anzio

Dinsdag 23 juli

Straks nog even in de haven zien en dan weer verder.

Nu voor 3e nacht voor anker. In baai Cala di Corricella op Isola de Procida. Onderweg zwom er een grote school vissen met ons mee die telkens uit het water sprongen. Anker lag in 1x goed in 10m diep water.

Ventotene Geografie

Ventotene behoort tot de provincie Latina in de regio Lazio. Het ligt in de Tyrreense Zee voor de westkust van Campania, niet ver van Napels. Ventotene valt in zijn geheel onder de gelijknamige gemeente Ventotene. Ook het naburige eiland Santo Stefano behoort tot deze gemeente. Het eiland is van vulkanische oorsprong. Het heeft een lengte van drie kilometer en kent een maximale breedte van ongeveer 800 meter.

Bron: Wikipedia

Ventotene Geschiedenis

Het eiland deed onder de eerste principes van de Julisch-Claudische dynastie dienst als verbanningsoord. Vooral vrouwen werden hiernaartoe gestuurd: Iulia Caesaris maior, Vipsania Agrippina maior en Claudia Octavia. Maar ook Augustus' onhandelbare klein- en adoptiezoon Marcus Vipsanius Agrippa Postumus werd naar dit eiland verbannen. Op Ventotene zijn diverse ruïnes van villa's en aquaducten uit de Romeinse tijd terug te vinden.

Tussen 1939 en 1943 was het eiland ten tijde van het fascisme opnieuw ingericht als gevangenenoord. Op het toppunt werden hier 700 politieke vijanden van Benito Mussolini vastgehouden, waaronder 400 communisten. Zo werden hier de politici Luigi Longo en Altiero Spinelli hier vastgehouden. Laatstgenoemde schreef hier met Ernesto Rossi het Ventotene Manifesto, dat het idee van een federaal Europa na de oorlog bepleitte.

Bron: Wikipedia

Voor anker in baai Cala di Corricella op Isola de Procida.

Donderdag 25 juli

Geslapen voor anker op Capri.

Gisteren lagen we tussen het grote kapitaal met heli aan boord.

Vannacht hadden we alleen een Fin als buurman.

Vlakbij is een grot waar bootjes in varen. Zonsopkomst was prachtig! Alleen Nutha kan niet naar de wal.

Vandaag de hele dag gezeild met maar een beetje wind

Voor anker bij Capri

Zonsondergang bij Capri

Zonsopkomst bij San Marco.

Vrijdag 26 juli

Geslapen in San Marcos voor anker. Lekker gezwommen toen de zon opkwam!

Om 7.45 zijn we vertrokken. We hadden wind tegen. Later konden we 1 1/2 uur zeilen, verder hebben we alles op  de moter moeten doen. We kwamen om 17.00 uur aan bij Maretea. We liggen nu voor anker, bij een prachtig mooi strandje. Het is windstil..

Strandje bij Maretea

Ondertussen in  Nederland

Het warmterecord van woensdag (24-7) is zoals verwacht na één dag al gebroken. In de Brabantse gemeente Gilze en Rijen gaf de thermometer om 15.00 uur maar liefst 40,7 graden weer. Sinds het begin van de metingen was het nooit eerder zo heet in Nederland.

Woensdag werd het decennia oude warmterecord van 38,6 graden gebroken dat al sinds 1944 in handen was van Warnsveld. In Eindhoven steeg de temperatuur tot 39,3 graden.

Warmte in Nij Altoenae (Fryslân) op 24 juli om 18.00 uur.

Zaterdag 27 juli

Vandaag ankeren we bij Gizzeria Lido. De haven van Amathea bleek te ondiep voor ons. Een mooie tocht gehad, waarbij we dolfijnen voor de boot hadden. Prachtig gezicht.

Zondag 28 juli

Na een onrustige en korte nacht, vandaag om 6  uur opgestaan. Vannacht om half 1 genoten van een mooi vuurwerk en er was muziek tot  half 5.

Half 7 vertrokken bij een opgaande zon! Mooi! Beetje wind en later het grootzeil erbij. Het wordt windkracht 5/6 maar dan is de haven van Porto Tropeo in zicht.

Er zijn enkele andere bootjes, maar de haven waar we nu liggen is bijna vol! We gingen rond half 11 aan de kade met mooring (ligplaats) maar moesten ergens anders gaan liggen, omdat we niet hadden geboekt.

Nog even Nutha uitgelaten en een andere plek opgezocht. Gelukkig was er wel hulp bij het aanleggen. We liggen nu meer aan de buitenkant waar het meer waait en koeler is.

We hadden het dunne touw van de mooring nog in de schroef zodat het brak. Kwam doordat het van de ene naar de andere kant moest zodat er nog een ander jacht tussen paste. Er is veel wind voorspeld dus niemand gaat voor anker.

In de haven is een Spar en hogerop in het dorp andere winkels. Vanmiddag maar even kijken. Eerst de was en afval wegbrengen.

De haven van Tropeo.

De haven van bovenaf gezien. Vanuit Tropeo.

Maandag 29 juli

Nu hoge golven in Tropiana! We liggen stevig vast aan de mooring. Bij het aanleggen moest het touw naar de andere kant en kwam het in de schroef. Het mooring touw was stuk, maar kon weer worden  vastgemaakt zodat die wel gebruikt kan worden.

Gisteren de stad in geweest via hoge zig-zag-trap naar boven. Veel huizen gezien die gerenoveerd zouden moeten worden.

De haven is vol! We hebben 1 andere Nederlander gezien en gesproken. Zij gaan vandaag hier de boot op de wal zetten en volgend jaar weer hier varen.

Gisteravond kwam er nog een jachtje binnen met grote golven. Het is voor de haveningang ook nog ondiep.

De wasmachine heeft gisteren 2x gedraaid. Was is snel droog!!

Vanmorgen eerst bewolkt maar trekt rond 9 uur al weg. Straks even bij zee zien.