6. Zeilen naar Italië

Zondag 30 juni

Rond 8 uur opgestaan. Er is nog bijna geen wind en het zal warm worden.

We lopen in 15 minuten naar de Notre Dame. De weg gaat heel steil omhoog. Het is er heel druk met bussen vol toeristen.

De kerk is prachtig en er hangen wel 60 miniatuur boten in. We lopen in de schaduw weer naar beneden en eten soep met brood.

We vertrekken op de motor omdat de weinige wind ook nog tegen is. Later is het windkracht 7 uit de verkeerde hoek en gaan we in een baai voor anker. Prachtig plekje maar wel heel dicht bij de rotsen.

Moet eerst wel wennen! We gaan zwemmen en snorkelen. Er liggen nog meer jachten en motor boten.

Maandag 1 juli

Onrustig geslapen en om half 6 gaan we weg. Er is al een boot vertrokken en wij liggen ook te dicht bij de rotsen. Het is heel stil en nog niet warm. Later komt de zon boven de rotskust op. Mooi hoor!

We varen vlak langs de hoge rotskust. De fjorden van Frankrijk noemen ze het hier. We gaan een fjord binnen maar kunnen daar moeilijk aan wal om Nutha uit te laten.

Dan een andere fjord in en we leggen daar aan aan een mooring.  Achter ons zijn de rotsen.

Om 9 uur gaan Simon en hond naar de wal. Er springen jongens vanaf de hoge rotsen achter de boot in het water. Wat een plons!

We sliepen in port Miou.

Dinsdag 2 juli.

Mijn kleinkind Elin is jarig, en wordt 6 jaar. We gaan eerst naar klein eilandje waar we eten. Twee keer ankeren en dan liggen we vast. Heerlijk gezwommen.

In Toulon in de haven geslapen. Geen andere buitenlanders zo te zien.

Woensdag 3 juli

We zijn in Saint Mandrier sur Mer. Door het bos naar Rolland gelopen op mooi "geitepad" om naar nieuwe rubberboot te zien. Er liggen 3 in de winkel.

Terug door bos en met de DoranduIII weer terug om 1 op te halen. Deze haven ligt vol en later varen we weer terug. Om 6 uur nog een keer naar de winkel voor bouten en moeren om de rubberboot op te hangen.

Donderdag 4 juli.

Zus Jitske is jarig. Weer naar Port Pin Rolland gevaren. Monteur van Raymarine is er nog niet.

Simon verliest een tand in een broodje. Etienne repareert de stuurautomaat.  De havenmeester begrijpt helaas niet dat we gisteren terug zijn gevaren.

We zien de cicaden nu zitten! Wat maken die een kabaal!

Ile de Port Cros.

De haven van Port Calvi.

Zaterdag 6 juli

Vannacht vaak door luik gezien of het anker houdt. Na zwemmen en ontbijt halen we het anker op.

We gaan varen vanuit de prachtige baai. Ruim voor de wind zijn we gaan zeilen. Eerst nog niet zoveel wind. We zien opspringende vissen!

Rond 13 uur komen we 4 grote walvissen op 30 m van de boot af tegen. Ze spuiten mooie fonteinen!

Rond 16.00 is alle kust weg. Ergens op zee.

Wat later zien we een bruinvis en later nog 3 dolfijnen. Het waait mooi en we schieten goed op.

Het is ruim 200 km naar Calvi. Rond 23 uur is het helemaal heel donker met sterren en een sikkeltje maan. Weinig andere schepen. Ik heb even geprobeerd te slapen maar ik wil ook bij het zeilen zijn. Hoe vaak maak je nou een nacht op zee mee. Kan overdag wel weer wat slapen. Het gaat steeds meer waaien tot windkracht 6/7.

De laatste 40 km wordt wat ruig met hoge golven.

Zondag 7 juli

De zon komt op achter een wolk. Er zijn geen andere schepen. Het gaat steeds meer waaien.

Rond 10 uur op zondagochtend zijn we in een zeer winderige haven van Calvi. Later in havenkantoor in Calvi sta ik helemaal te wiebelen. Ik ben maar op de grond gaan zitten. We hebben ook nog niet ontbeten! De buren zouden weg maar het waait hen te veel.

Nog een paar uur geslapen! Daarna gezwommen en onder de douche in gangboord. Heerlijk! Alleen mijn bed is wel nat maar gelukkig is alles snel weer droog.

Nutha loopt over 2 loopplanken naar de wal.

Maandag 8 juli.

Van 10 tot 16 uur gezeild bijna voor de wind. Prachtig! Na een kop koffie op het voordek begint het meer te waaien. Ook zijn er nog hoge golven.

Nadat we hebben gegeten grote schrik! Nutha is weg. Nergens te vinden! Ze is achter de schuifdeurtjes in de achterkajuit gekropen en de deurtjes zijn dicht geschoven. Wat een opluchting.

We gaan voor anker in de mooi baai voor Saint Florin. De eerste keer ankeren lukt niet. Eindje verderop gaat het goed. Zo nu en dan nog wat rare harde valwinden. In de nacht verschillende keren door luik gekeken maar we liggen vast.

Nutha

Zeilen op zee.

De baai voor Saint Florent.

De zangcicade, die wij regelmatig in het bos horen.

Dinsdag 9 juli

Bewolkt maar rond 11 uur schijnt de zon. Er liggen nog zo'n 30 boten om ons heen maar er zijn ook al een paar vertrokken. Gesnorkeld en zitten lezen en schrijven.

Woensdag 10 juli

Om 8 uur vertrokken. Weer lijkt goed maar er zijn boven de bergen wel donkere wolken. Later krijgen we onweer. Er staan nog hoge golven en met het onweer en regen is het niet zo leuk. We schommelen heel erg.

We gaan terug naar de haven van Saint Florent en drogen de boel. Elektrisch geprobeerd bij te laden maar dat slaagt niet. Wel nieuw water in de tank. Boodschappen gedaan en naar ankerplaats terug. Meteen goed.

Het aggregaat staat aan om het elektrisch bij te laden maar dan hebben we brandalarm wat over de hele baai klinkt.

Helaas: het aggregaat is aan zijn einde.

Later nog gezwommen en rond 10 uur in m'n kooi.

De noordpunt van Corsica. Onderweg naar Macinaggio.

Donderdag 11 juli

Niet zo goed geslapen door het schommelen op de golven.

Om 6 uur op en rond 7.15 varen we voor de wind naar het noorden. Later draait de wind weer maar we hebben wel veel gezeild. De noordkaap gerond en liggen nu in Macinaggio in de haven naast Italianen.

Door dorp gelopen en verse vijgen geplukt. Nog even in het kleine kerkje gezien. Ook in de restanten van een met natuur-stenen gebouwd huis geweest.

Er liggen grote schepen in de haven. Het havengeld is  € 50,00 en voor het douchen moet € 2,00 worden betaald.

Zaterdag 13 juli

Er is harde wind voorspeld en we moeten extra touwen aan de mooring (ankerplaats).

Er liggen nu heel veel jachten voor anker en bijna alle moorings zijn bezet. Naar de stad geweest en een oud fort bekeken waar je een geweldig uitzicht over de baai hebt. De veerboten varen af en aan en het is er heel erg druk.

Grote schepen in de haven van Macinaggio

Zondag 14 juli

Vandaag 2 maanden onderweg. Stroom is wel een punt aan boord. Nu de generator er niet meer is moet de motor gebruikt worden om te koken en thee en koffie te zetten. Het water uit de kraan is dan ook warm.

Simon bekijkt wat havens en ik werk de telefoon bij.

Nu nog prachtig rustig weer, maar er wordt harde wind verwacht.

Baai van Portoferrario

Harde wind in de baai van Portoferrario op het eiland Elba.

Maandag 15 juli

De dag begint rustig. Wel erg bewolkt. Mijn t shirt-was is heel snel droog. Ik lees een boek en we plannen volgende havens en anker plaatsen. Sommige havens vragen 12.50 per meter per nacht! Die gaan we niet inplannen.

Het gaat wel harder waaien en onweersbuien komen over de baai. De golven worden zo hoog en het nieuwe touw knapt. Er is wel een ander touw en al zwemmend haal ik die door de ring. Voor de rubberboot zijn de golven ook te onstuimig. Dan ben je ook nat. Op de buurboten zijn ook verschillende mensen bezig met touwen.

De veerboot Toremar komt heel moeilijk de haven uit.

Dinsdag 16 juli

Na een onrustige nacht met veel geschommel om 7 uur opgestaan. Het is wel wat rustiger maar het schommelt nog wel.

We doen wat touwwerk en zetten een nieuw sleetje in het zeil. Straks naar de winkel.