5 Frankrijk Zuid

Dinsdag 18 juni

Rond 7 uur gaan de buren weg. Het is weer prachtig mooi weer. Na bezoek van Simon aan de bakker bij de school ontbeten we op het achterdek. Wat een uitzicht. Rond 8.45 gaan we varen. Sluizen van 12 en 10 meter.

Rond half 1 zijn we in Avignon, waar ik de half afgemaakte oude brug op ben geweest. Een herder moest vroeger een brug gaan bouwen maar dat lukte niet zo goed. De brug stroomde telkens weg.

Met Suzanne naar de VVV gelopen voor een plattegrond en fietskaart voor haar. Afscheid genomen en nog wat door de stad gelopen door de kleine straatjes.

Als we terug zijn bij de boot komt er een havenmeester langs. We kunnen tot 6 uur douchen wat we dan ook maar snel gaan doen.

Ik zal nu nog mijn wasje binnenhalen van 4 shirtjes!

Halve brug in Avignon

Echte ophaalbrug op de halve brug van Avignon.

Woensdag 19 juni

We zijn vroeg gaan varen omdat het nog een heel eind is naar port Saint Louis du Rhône. De grote sluizen gaan prima alleen de laatst vlak voor de stad is iets van 30 cm verschil.

De Rhône is erg breed, gelukkig staan bijna overal palen als boeien. Het stroomt ook nog behoorlijk. Bijna geen andere schepen, een paar vrachtschepen die tegen de stroom in varen geven veel deining. Na de laatste sluis zijn we op zout water!

In Port Saint Louis nog even boodschappen gedaan. Toen doorgevaren naar Port Napoleon. Langs een lange pier en na de vuurtoren stuurboord tussen tonnen door. Er staan heel veel stokken van vissers (?) in het water. Het ruikt er naar Wad.

Er is plaats aan een steiger die een beetje stuk is. Aan de overkant is een rustig

Donderdag 20 juni

Begonnen met touwen los maken die om de mast zitten. Eerst het schaduwdak eraf gehaald en ik heb later het stukje, dat los zat, gemaakt.

Heel rustig alle stagen vast gemaakt en toen met hulp van buren de masten omhoog. Alles zat goed en het ging prima!

Intussen is er ook al iemand voor de motor langs geweest maar ze hebben het allemaal erg druk en Simon zal het zelf moeten proberen.

Bij een van de buurboten is een aanvaring. De vrouw is zo kwaad! Maar er is voor zover wij kunnen zien geen schade.

Rond 4 uur drinken we de champagne voor het opzetten van de masten. Buurvrouw maakt een foto.

Simon en Antsje aan de champagne na het opzetten van de masten.

Vrijdag 21 juni

Met de fiets naar Port Louis voor boodschappen en kaarten op de post gedaan. Later nog een keer, dan is het warm maar de fiets is beter. Het zadel zakt niet meer en de trapper zit goed vast.

De motor lukt helaas niet, het nieuwe stuk past niet. Wel zit alles nu los en als er een pomp is die er op past zou het zo klaar kunnen zijn. Geeft wel een stukje rust!

Eerst alles klaar maken om de zee op te gaan. Na het avondeten zetten we beide rolfokken erop. De wind komt uit de goede hoek. De zon gaat prachtig onder en kikkers, koekoek en andere vogels maken veel kabaal aan de overkant. In de haven is het rustig.

Zaterdag 22juni

Brood bakken ging niet helemaal goed. Had een knopje te veel ingedrukt en toen stond de gril te bakken met brandalarm als gevolg. Weten we ook dat dat werkt.

Klein wasje gedaan en zelf ook naar de douche. Na een kop koffie naar dorp gefietst voor aceton. Nergens te vinden. Een isolatie kan trouwens ook niet. In de havenwinkel is wel aceton.

Zitten lezen in boek van Frankrijk en een reisbeschrijving van 2010. Van zuid naar noord. 's Avond heerlijke pizza gegeten in het dorp. We zijn wel wat vroeg voor Franse begrippen maar ze zijn wel open. In de haven ligt een grote 3 master uit Kingstown. Prachtig schip!

Rond 9 uur terug en nog een glas flessen-water gedronken. De zon gaat mooi onder en de kikkers en vogels aan de overkant hebben weer veel kabaal!

Zondag 23 juni

Kwart over 8 opgestaan. Het is heel rustig in de haven! Er zijn veel vissen te zien en ze springen zo nu en dan uit het water. Het broodjes bakken ging vandaag helemaal goed. Het vloerkleed wat gepoetst en met het nieuwe mailadres de teksten verstuurd! Hoe het kan weet ik niet maar het werkt wel. Simon is met de stagen bezig om ze goed vast te zetten.

21 t/m 24 juni in Fryslân

Maarten van der Weijden zwemt de 11-stedentocht. Overal staan drommen mensen langs de kant om hem toe te juichen.

Op maandagavond, even na half 8 bereikt hij de finish op de Grote Wielen bij Leeuwarden. Op dat moment is er bijna 4 miljoen euro opgehaald voor het kankerfonds. Voor dat doel sprong Maarten op vrijdag 21 juni om half 6 in het water en zwom hij langs de 11 steden.

Maarten met de schepen van zijn begeleidingsteam in de Blikvaart.

Zoals overal in Fryslân, stond op zon-dagmiddag deze brug bij Sint Anna-parochie ook vol juichende mensen.

Maarten zwemt voorbij.

Maandag 24 juni

Rond half 10 naar dorp gefietst voor paar boodschappen. Ben om 11 uur terug en koffiegedronken. Foto's opruimen en gegeten. De pakketjes zijn ingepakt en kunnen op de post. Simon gaat op de fiets naar het dorp en zal onderweg ook nog om lijm.

Ik schrijf wat mailtjes en wat kaarten. Weet nog niet wanneer ze op de bus gaan.

Dinsdag 25 juni

Vandaag zijn we 6 weken onderweg.

Om 8 uur opgestaan. Het is héél stil buiten. Na ontbijt Simon geholpen met de impeller van de moterpomp.

Daarna op de fiets naar het dorp en kaarten gepost. Trapper gaat steeds los maar met een takje en stukje hard plastic kan ik de bout er weer inschroeven zodat ik kan blijven fietsen. Helaas ben ik hem toch kwijt als ik bij de boot aankom. Tussen hek en boot moet het liggen maar is niet te vinden.

Naar Nederlandse mensen gezwaaid die na 5 weken in de haven aan het opknappen zijn geweest nu nog even varen voordat de boot op de kant gaat en zij naar huis.

De was aan de lijn droogt wel heel snel. Waait stevig nu maar dat is wel lekker. Als het donker wordt beginnen de steekmuggen uit de Camarque weer helaas! Het koelt nu wel af.

Een oud en een nieuw stuk van de motor.

Woensdag 26 juni.

Max is jarig en die stuur ik eerst een appje. Stokbrood in de magnetron. Keihard en dat lust alleen de hond. Er is nog een zacht stuk gelukkig. Zelf ontbijt ik met yoghurt en muesli en een paar koppen thee. Om half 10 ga ik naar dorp voor brood en Simon gaat de fiets repareren.

Het is al best warm te lopen en ik kom nog een wit paard en de eerste hagedisjes tegen.

Terug op de boot nog een klein wasje gedaan en soep gemaakt voor tussen de middag. Het is nu volgens mijn telefoon 34 graden en het voelt als 38! Morgen en vrijdag nog iets warmer.

Donderdag 27 juni

Met de fiets brood e.d. gehaald.

Duikers zijn bij de steiger bezig met de reparatie van de moter. De duikers zijn niet zo oud maar kennen heel weinig Engels. We hebben de motor geprobeerd en het lijkt goed.

Ik neem touwen aan van Nederlandse boot. Buurman komt me later compliment geven! Ik had niet aan het touw staan trekken maar alleen om de bolder en teruggegeven. Zo bleef hun achterkant mooi liggen. Hij vond het geweldig.

Vrijdag 28 juni

Na ontbijt het havengeld betaald, 200 euro. Het koelwater nog een keer gemeten en rond half 10 uitgevaren. Door wadachtig gebied, waar vissers op een stoeltje onder de parasol zitten.

Als we op dieper water komen, de stuurautomaat geprobeerd. We draaien een rondje.

In de verte varen grote zeeschepen met slepers. De motor is oververhit. Het koelwater loopt eruit bij het nieuwe kleine stukje slang. Anker en ankerbol uit, het is hier 10 m diep. Het is lastig repareren nu alles zo heet is. Koelwater bijgevuld en zeilen erbij.

Het gaat weer mis. Motor uit en zeilen omhoog. Gelukkig is er niet veel ander verkeer en waait het een beetje uit de goede richting. Zo varen we langzaam richting kust. Nu nog een haventje binnen varen. Een ander jacht opgeroepen maar daar horen ze niets. De havenmeester hoort onze oproep ook niet.

Dan komt er een douaneschip langs en ik zwaai met beide armen. Dat word gezien en ze komen terug en willen ons wel naar de haven begeleiden. Fijn! Motor even aan en op de eerste ligplaats aan de wal. Dat is bij een benzinepomp en daar mogen we niet blijven liggen. Ze hebben wel nieuw koelwater!

We mogen voor de nacht vooraan aan de kade. Simon heeft nog puf om na het eten met Nutha door het dorp te lopen. Ik blijf op het achterdek genieten van de ondergaande zon. Jan van Genten en Alken vliegen door de haven. Op het havengebouw zie ik een Gekko lopen.

Uitzicht in haven van Carry le Rouet.

Uitzicht in Marseille.

Zaterdag 29 juni

Om half 7 werd ik wakker van het alarm op mijn telefoon. Al wat rumoer in de haven en half 8 sta ik op. Thee- en koffiegezet en citroen met sinaasappel geperst. De Jan van Gent vliegt ook al rond.

De boten in deze haven zijn veel kleiner dan in Port Napoleon. Motor half uur laten lopen en weer uit. Alles lijkt goed. Rond half 11 gaan we weg. Voor Marseille zijn eilandjes waar je zou kunnen ankeren maar vanwege de deining gaan we toch naar de stad. Ingang is eerst moeilijk te zien maar is vlak bij een fort.

Grote havenkom in de stad met erboven een grote kerk. We liggen wat op de wind gelukkig, want het is warm!

We liggen aan steiger voor Le Musee de Savon. Eerst bij opening van kook-jaar gezeten,  maar toen daar de cameraman van het podium viel, vertrokken. Er was ook nog tascontrole. Allemaal in het Frans.

Bij een pizzeria gegeten bij een druk kruispunt. Op de boulevard zijn veel mensen met ballonnen met lichtjes. Er is ook een heel groot spiegelend afdak.

Er komen nog veel boten binnen.