4. Frankrijk Midden

Vrijdag 7 juni

Suzanne is vroeg wakker en gaat naar de bakker een stokbrood halen. Voordat ze terug is gaat Simon met Nutha wandelen en haalt 2 stokbroden bij de bakker. Genoeg brood voor vandaag! We gaan door een sluis van 6 m. naar beneden. Weer eens wat anders. De wierpot van de koeling zit vol. Schoongemaakt en niet meer de wal op geweest.

Zaterdag 8 juni

Voor 9 uur varen we al na vers stokbrood en croissantjes als ontbijt. Koel weer maar wel zo nu en dan zonnetje.

Eerste sluis is 165 m. lang en 7 m. omhoog. We komen langs een metaalfabriek waar heel veel rollen staal liggen. Paar sluisjes verder en dan varen we in de Vogezen.

Vandaag wel 4 tegenliggers. IJsvogeltjes vliegen voor ons uit. Platanen met mooie balletjes staan bijna het hele stuk langs de oever. We komen een sluis voorbij waarvan de muren helemaal vol zitten met varens en mos.

Vandaag 16 sluizen, 2 groten en de rest van ongeveer 3 m. hoogteverschil. Rond 5 uur meren we af in Charmes waar wel 50 Campers op de wal staan.

Simone en ik gaan eerst naar de douche en Simon gaat broccoli, gebakken aardappels en vlees bakken. Na het eten gaan we met de hond nog een klein ommetje door het dorp. Mooie zonsondergang. De ooievaars staan te klepperen in de bomen op de wal.

Zondag 9 juni

Tussen 9 en 14 uur door 16 sluisjes. Dan de 14 Galway sluisjes. Allemaal ongeveer 3 meter. Bij 1 sluis blijft het touw haken achter een moer en Simon die het los haalt maakt een val achterover. Gelukkig nog helemaal heel.

Rond 5 uur aan de wal bij les Foges. Dit is het hoogste stuk wat we varen. 370 m boven zeeniveau. Hoge bomen langs de kanten, prachtig hoor.

Maandag 10 juni. Pinkster.

Weer heel veel sluisjes gedaan. Ze werken niet allemaal even goed. Grote schrik wanneer een sluis leegloopt en er kleppen achter ons open gaan zodat ie weer vol loopt!! Touw vast en met motor naar de kant sturen. Gelukkig loopt het goed af.

In kanaal overnacht. Tijdens dikke hoosbui met Suzanne en Nutha staan schuilen.

Dinsdag 11 juni

Hele dag regen! Sluis 29 t/m 43 waar we het gele kastje weer inleveren. In Fontenoy le Chateau stadje brood, groente en fruit bij een marktkraam gekocht. Ook nog diesel getankt. Sommige sluizen zijn helemaal begroeid. Een sluisje werkt niet omdat er een boom vlakbij is omgevallen.

Grote verhuur van schepen door "la Boat". Het fietspad langs het kanaal is heel mooi maar niet druk!

Woensdag 12 juni

Kwart voor 9 weg met regen. Gelukkig is het al snel droog. Onderweg heel veel bomen met Maretakken. Mooi om te zien maar slecht voor de boom.

We komen een roofvogel nest met kuikens voorbij, veel kastelen, gele kwikstaarten, ijsvogels en reigers. Ook witte.

De zon gaat 9 uur onder met een wolkeloze lucht. Vandaag 14 sluisjes naar beneden gedaan.

IJsvogel (bron internet)

Donderdag 13 juni

Vanmorgen voor half 10 zijn we al door 2 sluisjes. Door stadje Gray gevaren. Veel gele plomp langs de kant en veel ijsvogels. Een roofvogel pakt een visje terug uit het water nadat hij het had laten vallen.

Om 6 uur door grote sluis, zwemvesten verplicht. Dreigende onweer gaat gelukkig ons voorbij. Een saai stuk kanaal met lege kanten. Hier kunnen ook weer grote vrachtschepen varen dus goed uitkijken.

In Verdun sur le Doubt bij de haven gegeten. Er was 2 jaar terug een grote vis van 235 gevangen! Veel vervallen huizen en kerkje met stenen uit 1780.

Vrijdag 14 juni één maand onderweg!!

We varen vandaag een maand. Hééééél veel sluisjes en ijsvogels gezien.

Er zijn 3 bruggen voor ons geopend, onder 3 grote tunnels doorgevaren. Sommige dagen enkele tegenliggers.

Ik wist niet dat er zoveel graanvelden in Frankrijk waren. Spitse kerktorens en plattere met gelakte pannen.

We slapen in Charlon sur Saône.

Zaterdag 15 juni

Rond half 9 vertrokken. We liggen in een hoek en het stroomt behoorlijk tegen. Lastig wegkomen. Brede Saône met veel takken in het water. Om 11 uur door de 1e grote sluis vandaag, met een  "La Boat'' die overdwars in de sluis gaat.

Gisteravond onweersbui met veel regen. Ik sliep al en werd wakker van stortvloed door ramen en luik. Nu alles drogen. Het weer knapt op maar tussen 3 en 5 komt er toch weer onweer. Wij liggen dan net aan de wal in Creches sur Saône.

We komen een grote roeiwedstrijd voorbij waarvoor het water in Macon is afgezet. Ik had het bord wel gezien maar wist niet waarvoor het was. Nu niet door de stad gevaren maar er buitenom, ook mooi. Wat een breed water is het hier. Zilverreigers zien we veel.

We zoeken een aanlegplaats in het kanaal bij Vile France sur Saône. Hier zijn steigers met een camping en restaurant. De boot voor ons heeft het onweer in de sluis over zich heen gekregen, was niet zo leuk! Op de steiger zijn stroompalen maar als Simon de stekker erin doet valt hij bijna met hele paal in het water. Oei! Er staat geen stroom op. Dan de generator maar aan wat de achterbuurman niet zo leuk vindt.

Suzanne verteld na het eten dat ze in Avignon van boord zal gaan en naar haar ouders gaat fietsen. We hebben zulke mooie fietspaden gezien en ze had in boek van Frankrijk per boot erover gelezen. Een ander avontuur voor haar langs Canal du Midi. Ik zal haar wel missen!! Jammer, dat ze niet meegaat tot de zee.

Suzanne aan het roer. Sturen met de sterke stroom is lastig.

Zaterdag 15 juni

Suzanne verteld na het eten dat ze in Avignon van boord zal gaan en naar haar ouders gaat fietsen. We hebben zulke mooie fietspaden gezien en ze had in boek van Frankrijk per boot erover gelezen. Een ander avontuur voor haar langs Canal du Midi. Ik zal haar wel missen!! Jammer, dat ze niet mee gaat tot zee.

Langs de Saône

Eén van de grote sluizen.

Zondag 16 juni (Vaderdag in Frankrijk)

Half 8 varen we. Daarna generator aan voor koffie en thee. Lekker stil voor de buren. Prachtig weer met een beetje mist boven het water.

Door Lyon heen gevaren. Grote stad met veel mooie oude gebouwen. Ook wel veel flats met een woonhuis ertussen. Het laatst komen er heel moderne gebouwen. Oranje, groen en metaal.

In de eerste sluis zijn we met de buurmannen uit Verdun sur la Doubt. Zij gaan naar Lyon. Een sluis van 15.20 was ooit de grootste van de wereld. Er zijn nu wel grotere. Gelukkig zakken de bolders met ons mee naar beneden.

De Saône komt bij Lyon in de Rhône. Het water stroomt behoorlijk. Sturen is in het begin wat lastig. Als we een groot schip tegenkomen zeg ik nog van: "Kopjes vast"!!, maar  Simon duikelt met stoel en ipad en al om. Gelukkig is alles nog heel.

We zien in de verte hele hoge bergen. Alpen? Rond 6 uur meren we af aan een drijvende steiger in Saint Vallier. Nog even door stadje gelopen, niet druk. Stukje schrijven op het voordek in de zon. Krekels maken veel kabaal aan de wal. Om 9 uur verdwijnt de zon achter de heuvel aan de overkant en word het snel donker.

Maandag 17 juni

Vannacht zijn er 3 of 4 grote schepen door het kanaal gevaren maar ik heb er maar 1 gehoord. Het leek wel een voorbijgaande trein.

De sluizen op de Rhône zijn groot maar wel bijna allemaal hetzelfde. Die van 23 meter is de grootste! Eerst hadden we 30 m op de dieptemeter staan. Later nog maar 7!

Bij de 2e sluis vandaag lag een groot en lang hotelschip vlak voor de sluis. De sluiswachter deed de deur maar klein stukje open zodat zij er niet in konden varen.

In Sint Etienne des Soix vinden wij een slaapplek.

Route door midden Frankrijk.