3 Frankrijk Noord

Vrijdag 31 mei

Met een andere Nederlander door de sluisjes. Aad en Wendy en hun hondje. Later aan wal hebben Nutha en dat hondje heel veel teken! Vervelend.

Zaterdag 1 Juni

Prachtig mooi weer.

Rond 9 uur gaan varen als we los kunnen komen. We zijn gisteren de grens gepasseerd en zijn nu in Frankrijk. We volgen nog steed op de Maas of "La Meuze", maar   varen nu door 3 sluisjes in een klein kanaal. Het doet ons denken aan "Sietske Maaike“ of de  “Ald Ljouwter“, bij Earnewâld.+

De Maas in Frankrijk

Langs de Maas voor Dun.

Onderweg naar Dun

Zondag 2 juni

We zijn om 8.45 uit Sedan vertrokken. Het is prachtig mooi weer. De eerste sluis is no. 36 in Remelly en we gaan 3.50 m omhoog. We komen daarna de 1e tegenligger tegen. De 2e sluis is no. 35 in Mouzon en we gaan 2.90 omhoog.

We varen zo nu en dan op de Maas en dan weer op een stuk kanaal. Het is prachtig hier aan de kanten, heuvels en dalen. Groen en geel. Er staan veel koeien in het water! De 3e sluis is no. 34 in d'Alma en we gaan 2.60 omhoog. Bij elke sluis staat een huis, de meeste vervallen en enkele zijn bewoond. Dan komen we de 2e tegenligger tegen. De 4e sluis is Pouilly no. 33 en we gaan 1.60 omhoog terug naar de Maas.

De 5e sluis is Inor no. 32 en we gaan 3 meter omhoog. Langs de kanten staan bomen met tientallen maretak bollen er in. We komen een futennest voorbij en een ooievaarsnest met kuikens erop. No. 31 is ecluse Steney en we gaan 1.80 omhoog. No. 30 is ecluse Mousep en we stijgen 2.60. No. 29 is ecluse du Sep en we stijgen 2.60. We hebben uitgerekend dat we al ongeveer 200! sluizen hebben gehad in België en Frankrijk. In Nederland hebben we ook al een paar gehad. Sommigen van 12/14 m. omhoog en zoals vandaag ook van 1.60 m.

De laatste sluizen gaan met een apparaatje waarop je kunt klikken als je een bepaald bord voorbij vaart. Dan gaat de sluis in werking en kun je erin varen. Als je goed vastligt moet er een stang bewogen worden en dan gaan de sluisdeuren dicht en gaan de kleppen open zodat de sluis vol loopt. Soms heel rustig en soms gaat het heel snel. De sluisdeuren gaan open en je kunt uitvaren.

We zijn rond 16.15 uur in Dun.

Paneel in kerk van Dun.

Pilaar in kerk van Dun

Bij de wasserette

Maandag 3 juni

We komen rond half 5 in Verdun aan. Naar VVV en een monument bezocht. Vanmiddag was er een klein buitje maar het was snel weer droog.

Dinsdag 4 juni

Ontbijt met warm stokbrood. Rond half 10 een taxi vanaf VVV kantoor naar boven. Ze willen ons eigenlijk een elektrische fiets laten huren maar dat zien we niet zo zitten. Liever naar boven met de taxi en rustig teruglopen naar beneden. De taxi chauffeur vertelt van alles wat er te zien is onderweg.

Eerst door een fort gelopen, was erg koud en nat. De vleermuizen vlogen om ons heen. Daarna naar een monument waar heel veel botten onderin lagen die je kon zien door kleine raampjes. Er waren ook heel veel kruisen van onbekende soldaten. Daarna door het bos gelopen, een koninginnenpage zien vliegen en een paar wilde aardbeien gegeten en orgideën gezien. Langs grote graanvelden naar de stad teruggelopen.

's Avonds is er een onweersbui met een beetje regen.

Woensdag 5 juni

Met een boot uit Queensland Australië door de smalle sluisjes met hoogteverschil van 3 meter. Zij hebben een aanvaring met een sluisdeur gehad en hebben een verbogen zee-reling. Suzanne helpt de sluiswachters met deuren opendraaien.

Gezocht om een zwempoel maar er was geen ingang en geen mens te bekennen. Wat boodschappen bij de Lidl gehaald. Het is wel warm vandaag! Rond 9 uur een onweersbui met regen. We gaan ook maar niet meer de stad in.

Een Deen uit Bogense wil graag met ons door de volgende sluisjes. Hij vaart alleen en heeft vorig jaar ook een stuk gevaren maar heeft toen een ongeluk gehad in een sluis.

Overnacht in Saint Mihiel

Donderdag 6 juni

Rond 9 uur vertrokken met de Deen. De eerste sluis no. 10 is bijna klaar maar de 2e deur gaat niet open. Helaas kunnen we er niet uit! Er komt al snel een monteur maar die heeft geen sleutel van de kast. We hebben wat olie op het water gezien en ja, er moet olie bij. Na 1 en een half uur kunnen we verder.

De Deen slaat af naar Parijs en wij vervolgen onze weg alleen. Onderweg een grote gele vogel gezien, ik denk een Wielewaal. Ook veel reigers, kikkers, koeien en we zien bijna dagelijks ijsvogels. Hier zijn ook veel waterplanten. We komen langs een koekjesfabriek waar onze koekjes van vanmorgen vandaan komen! We komen weer door een lange tunnel, veel bruggen en 10 sluisjes van elk ongeveer 3 meter. Dus 30 meter omhoog.

We meren af in Pagny sur Meuse. Nog 162 km naar de rivier Saône.