10. Griekenland 2

Maandag 12 augustus

Vannacht rustig aan de steiger gelegen. Vanmorgen om 7 uur op. Het waait stevig aan de andere kant van het kanaal. Met Nutha stuk gelopen op de boulevard. Simon zal boodschappen halen met de fiets.

We varen naar Korfos. Het kanaal was geweldig. Maar 6 km lang rechtdoor. Morgen is het gesloten omdat ze dan de diepte nakijken.

Vandaag prachtig gezeid. De wind was wisselend. Van 7/8 tot heel weinig. Ankeren ging prima op 10 m. diepte. 's Avonds naar de wal om te eten.

Korfos

Kanaal tussen Korinthe en Isthmia.

Dinsdag 13 augustus

We zijn vanmiddag bij Aponissos Aegina voor anker gegaan.

Simon en Jaap gaan eerst op zoek naar het waterlek. Ik heb eerst gezwommen in het prachtig heldere water. Nog een paar zee-egels zonder stekels opgedoken en nog een wit skelet van een zeediertje, wat ik niet ken. Het lijkt volgens Simon wel op een schildpad.

Later ging het anker krabben en zijn we in een baai voor een restaurant gaan liggen. Daar kon Nutha ook naar de wal. Achter ons hebben kinderen waterski-les.

Er komt nog een groot cruiseschip langs als de zon ondergaat. Weer gezwommen en dan komt de nevel weer tussen de bergen en is het snel donker.

Voor anker bij Aponissos Aegina.

Aegina

Uitzicht bij Idra.

Donderdag 15 augustus

Om 12 uur varen we weer. We hebben gezwommen en zijn met het lek op een kraan bezig geweest. We gaan nu naar haven Aegina.

Gisteren waren we van plan om naar Idra maar daar was de haven vol. Toen voor anker gegaan.

Lennard Cohen heeft hier gewoond. Een stad voor kunstenaars.

Ik heb veel zee-egels gevonden. Met en zonder stekels.

Vanmorgen alleen met de hond naar het strand geweest. Er is weinig wind maar het is wel warm.

Vrijdag 16 augustus

Vannacht geslapen voor de haven van Aegina. De haven was vol en daarom liggen we voor anker aan 30 m ketting. Dat bleef bleef goed liggen. Het is hier maar 7 meter diep.

Alle schepen waren vanmorgen gedraaid door de wind. Om half 8 gezwommen. We hopen, dat er straks een plaats vrij komt in de haven.

In de mooie baai van Flemen hebben we gezwommen en gesnorkeld. Prachtig. Genoten van een mooie volle rode maan.

Er kwam nog een catamaran maar die was de andere ochtend al vroeg weg.

De baai van Flemen

Athene

Zaterdag 17 augustus

Vanmorgen om 7 uur gezwommen en gesnorkeld en de zon op zien komen. Om 8.45 zijn we gaan varen langs Athene en naar een haven voor diesel. De pomp deed het niet en toen maar weer naar een andere haven.

Daar zien we Amadeus terug die met ons door het Korinthe kanaal is gevaren. Er waren nu meer mensen aan boord. We liggen nu in haven met heel veel mega dure boten te wachten op tankauto met diesel.

Nadat we diesel hadden getankt zijn we vanmiddag naar Giala gegaan. Onderweg hebben we een dolfijn een paar keer zien springen.

We liggen nu voor anker bij Giala. Klein dorpje met een prachtig strand. Hoe later hoe drukker!!

Ondertussen in Fryslân op zaterdag 17 augustus

Vandaag werd Jeroen de Vos winnaar in de grote A-klasse bij het IFKS Skûtsjesilen.

Eindklassement IFKS Skûtsjesilen: 1 De Vos (22,9 pnt); 2. S. Heerschop (23,9); 3. Zwaga (24,8); 4. De Vries (31,9); 5. Tadema (32,9); 6. Osinga (33,9); 7. Brundel (40); 8. Zwart (41); 9. Kuperus (40); 10. Hofstee (44); 11. Olsthoorn (51); 12. De Jong (57); 13. W. Heerschop (64); 14. Bandstra (68); 15. Huisman (71); 16. Syperda (83).

Bron: Leeuwarder Courant

De Eelkje 2 van Jeroen de Vos won het klassement van de Grote A bij de IFKS.

Zondag 18 augustus

We zijn na zwemmen en ontbijt en een rustig zeiltochtje terug in Aegina.

Nu niet zo druk meer in de haven maar we hadden een verkeerde ankerlijn gepakt! Van een hele grote moterboot. Duikteam erbij en we waren snel weer los.

Daarna mochten we aan een mooring (aanlegplaats of ankerplaats) en lagen we ook niet zo dicht bij de weg.

Simon gaat eerst naar de havenmeester en Jaap zal het achterankertouw weer in de bak leggen.

De paarden met koetsjes rijden alweer door de straat. De belletjes hoor je steeds.

's Avonds zou Simon met Nutha uit, maar de loopplank was niet meer uit naar de buurboot. Nutha heeft zin in de wandeling en springt, maar niet ver genoeg.

Een grote plons was het geval! Gelukkig kan ze goed zwemmen en Jaap kon haar er bij de kade weer uithalen.

Maandag 19 augustus

Vanmorgen zou de monteur om half 10 komen maar dat was op z'n Grieks. Het werd 12 uur. Maar om 2 uur was het helemaal klaar!

Met Jaap een trechter en ruitewissers gehaald. Ook nog boodschappen gedaan en fruit gehaald bij een fruitkraampje.

Aan boord wat gedronken en brood gegeten. Het is ongeveer 30 graden en het waait wel lekker!

Simon heeft een plek gevonden om de boot te laten overwinteren. We zijn er samen met buurman op de scooter heen geweest.

Onderweg nog verse rijpe pistachenootjes geplukt. In de magnetron even gebakken. Had nog wat langer gekund maar ik vond ze lekker. Simon trakteerde later nog op een ijsje.

Weer genoten van de prachtige zonsondergang! Vannacht nog een keer in de haven en morgen verder.

De onderweg geplukte pistache noten.

Dinsdag 20 augustus

Om kwart voor 6 komt de eerste koets al weer langs. De eerste visser is dan ook al uitgevaren. Ik ga er ook uit.

We zeilen nu van Aegina naar Nisis Soupia. Zelfs de motor is uit! De rolfok ging prachtig uit!

We komen aan bij Ermioni, een oud industriegebied met vervallen huizen, maar waar we heerlijk konden zwemmen. Daarna een lekker frisse douche op het dek.

De haven van Ermioni

Een tall ship in de haven van Ermioni

Woensdag 21 augustus

Vannacht hadden we een rustige nacht bij Ermioni.

De grote 4 master lag gisteren bij Poros. Bij een smal stuk tussen 2 eilanden.

We liggen nu in een grote groene ondiepe baai bij Porto Helion. Veel ankeraars!

Aan de ene kant stad en aan de andere kant heuvels met bomen. Helaas is het water niet zo helder.

We zijn langs de grote stad Spetsai gevaren. Daar kregen we wind tegen en waren er ook nog grote golven.

Bij porto Helios hebben we een plaatsje voor de nacht gezocht.