11. Griekenland 3

Donderdag 22 augustus.

Vandaag tussen 9 en 13 uur heerlijk gezeild van Porto Helios naar Leonidio.

’s Middags na het eten komt de havenpolitie langs. Of we wel belasting hebben betaald om havens in Griekenland aan te doen? Dat is nieuw voor ons! We zijn al twee weken in het land maar niemand die ernaar gevraagd heeft. Het blijkt een nieuwe regeling te zijn, die sinds mei van kracht is! En toen gingen wij varen.

We hebben de ambassade gebeld die eerst ook van niets wist, maar daar later op terug kwam. Het stond wel op hun site. Tot 4 uur op het bureau gezeten om allemaal papieren in te vullen. Kregen nog wel een Grieks blikje bier! Morgen moet Simon eerst papier bij bureau ophalen voor de bank en dan naar het volgende dorp fietsen om af te rekenen.

Als we terug zijn eerst maar even zwemmen. Op het strand aan de overkant is het druk. 's Avonds is er Griekse muziek met dansen bij het restaurant waar we gaan eten.

Zeilend van Porto Helios naar Leonidio.

Vrijdag 23 augustus

We liggen nog in Leonidio. Vanmorgen kwam er geen reactie van de motor! Het motorblok te werkte niet.

Simon ging om 8 uur naar bureau met de papieren en laptop op de fiets. Hij regelde zaken in dorp en ook een monteur die de motor om 4 uur heeft gemaakt! Wat klinkt dan dat gebrom goed.

We hebben water ingenomen en wat gepoetst! Het is nu wat rustiger aan het strand en in de haven. Er was wel een Nederlander, die niet zo goed ankerde. Had meteen ankerlijn van onze buren te pakken. Kan gebeuren.

Morgenochtend gaat Jaap ons verlaten. Hij gaat met een taxi naar het dorp en dan door naar een vriend. Donderdag vliegt hij naar huis. Het zal wel weer anders zijn.

Zien nog vlucht vogels boven zee. "Gelegonja??", volgens de havendienst.

's Avonds ter gelegenheid van Jaap zijn afscheid heerlijk Grieks gegeten!

Leonidio

Baai van Kilada

Engels boek met informatie en foto van dorp Kilada.

Zaterdag 24 augustus

Helaas was er tot heel vroeg in de morgen muziek en kwam er niet zoveel van slapen. Vannacht was door de harde wind ook nog een touw geknapt. We lagen wel aan 5 touwen maar het waaide soms even heel hard.

Vanmorgen half 9 uit Leonidio vertrokken naar het noorden. Wind pal tegen. In een klein vissershaventje gekeken maar dat was vol. Nog een stukje op de motor en daarna overgestoken naar Kilada. Wind 6/7 en snelheid 10 km.

Het is een prachtige groene ondiepe baai waar veel boten voor anker of aan een ankerbol liggen. Ik dacht een zeehond te zien maar toen die weer boven kwam was het een schildpad!

Het ankeren ging prima in dit ondiepe water. Het waait zo nu en dan even stevig maar het is ook snel weer rustig.

Grote jacht in de midden lag eerst op meter afstand te ankeren.

Zondag 25 augustus

Vandaag "rustdag". Twee keer gezwommen en de buitenkant van de boot gepoetst.

Vanmorgen naar het dorp geweest en brood, fruit en groente gehaald. Het was al vrij warm en de koude ijskoffie smaakte heerlijk! Daarna nog even vanaf het water bij de grot gezien.

Deze grot bestond 7000 v Chr. al, maar het zeepeil was toen veel lager. Het oudste skelet van Griekenland is hier gevonden met sieraden van steen en schelpen.

Simon was druk met klusjes en ik ben begonnen in de  ‘Eeuw van mijn vader’ van Geert Mak.

Er ankerde nog een prachtig jacht een beetje te dicht bij ons. De schipper komt later nog een fles wijn brengen als ze verderop geankerd zijn.

We liggen nu weer helemaal vrij zodat we met de wind mee kunnen draaien. Vandaag nog paar keer de schildpad gezien!

Maandag 26 augustus

Een nieuwe uitdaging, we hebben een verstekeling aan boord.

Simon is gisteravond rond 8 uur, toen de zon onderging naar de wal geweest en heeft waarschijnlijk een rat mee terug genomen. Het beest zou ook via de ankerketting aan boord kunnen komen. We stonden voor het aanrecht en toen sprong hij in het kastje met kruiden en brood. Hij keek terug door een open gaatje. We hebben hem eruit gejaagd en toen was hij heel snel buiten.

Alle ramen dicht waar geen vliegenrooster voor zit en Nutha buiten. Ik heb haar vannacht wel een paar keer op het dek gehoord.

We weten nog niet of de rat weg is helaas. Ze kan overal wel in zijn geklommen!

We denken dat Nutha de rat van boord heeft gejaagd maar weten het niet zeker. We hebben hem niet meer gezien of gehoord!

Om 11 uur zijn we de baai uit gevaren. Er is iets van de generator stuk dus geen koffie en thee vandaag. De schildpad kwam nog mooi even boven.

Op de motor pal tegen de wind in naar Navpilon gevaren. Mooie kust met veel viskwekerijen. Voor de haven ligt een groot cruise schip. Het is een grote lege havenkom waar nog gebaggerd word. Er liggen niet veel boten. Een stuk of 10. Wel 2 hele grote moterboten.

De buren helpen met aanleggen wat niet mag van de havendienst. Meteen havenpolitie erbij. Hulp bij aanmeren mag toch altijd?? Nee. Hier niet! Het ruikt niet goed in de haven.

Later komt er een man naar onze boot toe. Hij heeft het Friese vlaggetje gezien en hij komt uit Lemmer. Ze hebben voor een week hier een boot gehuurd. In Lemmer hebben ze een kotter maar hier is het zulk prachtig weer! Ze zijn naar Athene gevlogen voor 57 euro en varen nu hier.

's Middags nog naar de Lidl geweest. Toen we weer buiten waren was het toch wel héél warm!

Het kasteel boven de stad is 's avonds mooi verlicht. Het is ongeveer 1000 treden omhoog.

Privé eiland

Navpilon

Dinsdag 27 augustus

Het waait nog bijna niet maar gaan straks wel naar Navpilon aan de overkant.

Na de kleine generator reparatie en bezoek aan KAP vertaler rond 1 uur gaan varen. Er zijn nog 3 Fransen binnen gekomen die met hulp van buren zijn aangemeerd. Havenman was nergens te bekennen. Wij mochten gisteren geen hulp van de buren. Dat moest hij doen!

Zeilen gehesen naast de baggerschuit en heerlijk naar Arkadia Astros gevaren waar we in een vrij nieuwe haven probeerden te ankeren. Anker hield niet en zijn aan de kade gaan liggen.

Later kwam de havenmeester en die vond het wel goed. Havenpolitie kwam langs en moest alle papieren zien. Die hebben we nu gelukkig!

We zijn het stadje in gegaan en naar het einde van de boulevard gelopen, waar we hebben gegeten. Het was nog heel druk op straat!

Voor iedere lezer een kaartje. Postzegels zijn in het volgende dorp te koop.

Woensdag 28 augustus

Vandaag mooi gezeild naar baai voor Porto Helio.

Onderweg nog wel paar keer stank vanuit Navpilon geroken. Het waaide mooi en we gingen wel 10 km/uur. In de baai zag ik weer een schildpad zwemmen.

We hebben helaas nog wel de rat aan boord. We hebben alle laden nagekeken en spullen in plastic bakjes gedaan.

Donderdag 29 augustus

Vanmorgen in Porto Helio vergif gehaald. De nieuwe haven is nog niet klaar en daar worden we meteen weggestuurd.

Kleine kinderen zijn aan het bedelen om geld. Ze willen helpen met aanleggen maar dat kunnen we zelf ook. Ik geef ze een dropje maar dat vinden ze niet lekker.

We hebben mooi gezeild naar Ermioni. Er ligt nog bijna niemand aan de kade waar je aan de voorkant moet ankeren en de achterkant kunt aanleggen aan de kade. Er is een klein dwarsstukje waarlangs wij gaan liggen. Kan de hond er ook eenvoudig af.

Nu eerst water inspectie achterin en zien of de ongenode gast al vergif heeft gegeten. Ben benieuwd wanneer de havenpolitie onze papieren komt zien. Omdat Simon niets wist van de nieuwe regeling (mei 2019) riskeert hij een boete van 1000 euro.

In de eerste havens in Griekenland is er ook niet naar gevraagd. We komen daardoor wat eerder terug en waarschijnlijk vliegen we omdat het mogelijk ook nog goedkoper is.